Passa al contingut principal

ELS DRETS, ELS CAVALLS I ELS HOMES

Si els cavalls de tot el món poguessin reunir-se en assemblea i proclamar una carta dels seus drets crec que es basaria en: el dret a la llibertat, el dret al gregarisme i el dret a una l’alimentació adequada i continuada.

M’ho fa pensar el fet que el cavall va evolucionar per estar adaptat a viure en espais oberts, esteparis, coberts de gramínies i d’arbusts que són la base de la seva alimentació i també m’ho fa pensar el fet que, per tal de sobreviure el major nombre d’individus possible als depredadors, el cavall va esdevenir un animal gregari, veloç i amb els cinc sentits altament desenvolupats.

Ser gregari, o sigui, viure en ramat, permet a l’equí establir unes relacions socials molt complexes que els faculten, per exemple, per a realitzar torns de vigilancia per alertar dels perill als congèneres que descansen o que estan concentrats en altres activitats.

Estirar les extremitats i recolzar-se només amb una peülla el van fer àgil i veloç per fugir ràpidament quan convingués. I, gaudir d’una vista, d’una oïda i d’un olfacte superlatius l’ajuden a tenir controlat l’entorn en tot moment.

Els cavalls són éssers amb autoconsciència, és a dir conscients del propi jo i de l’entorn. Es comuniquen entre ells amb un llenguatge no verbal ric en gestualitats i significats. En estat feral formen clans composats per un o dos sementals, un conjunt d’eugues i els seus poltres que,  a la seva vegada, quan maduren sexualment, han de crear els seus propis ramats.

Els cavalls tenen el cervell límbic, la part emocional, tan desenvolupada com els humans. Això vol dir que poden sentir i expressar alegria, tristesa, ira, por i aversió i, que tenen la capacitat de percebre aquests estats en els demés éssers.

Els cavalls, però, estan mancats de la intel·ligència que ens fa tan especials als humans, la que es troba al còrtex cerebral.

Els homes són omnívors, gregaris, i són animals que no estan adaptats a l’entorn, sinó que adapten l’entorn a ells i, els seus sentits, comparats amb els de la major part dels animals superiors no humans, són bastant senzills, per dir-ho ras i curt.

Els humans disposen d’una capacitat emocional similar a la de molts mamífers, però es distingeixen sobretot per tenir un còrtex molt desenvolupat que els hi permet imaginar, reflexionar, elaborar judicis, mentir, plantejar-se situacions futures, raonar i prendre decisions.

Com animal omnívor que és, quan l’home va trobar el cavall, el va caçar i se’l va menjar. Desprès el va capturar, el va domar i el va explotar fins avui. Tant és així que ja no podem parlar de l’existència de cavalls salvatges, sinó de cavalls ferals, que són cavalls domats o els seus descendents que han tornat a viure en llibertat. De salvatges, pròpiament dits, l’home no en va deixar cap.

La relació de l’home amb el cavall, en els darrers set mils anys, ha sigut i és d’esclavitud. L’home no ha respectat els principis de vida dels cavalls: el dret a la llibertat, el dret a viure en ramat, el dret a una alimentació adequada i continuada. Penseu en els cavalls que heu vist, en els que coneixeu i plantejeu-vos: Com i on viuen, amb qui viuen i què mengen. Quants viuen lliures, quants en ramat i quants s’alimenten de forma adequada i continuada?

A Catalunya la major part de cavalls es destinen a l’alimentació humana, a l’oci i a l’esport.  Gran part dels cavalls emprats per a l’oci i/o esports viuen estabulats i privats de la companyia dels seus congèneres. Els que es destinen al consum de carn passen, si més no, part de la seva vida en pastures, però tenint en compte que els poltres que no van per recria, es separen del ramat per morir a l’escorxador entre els 9 i 12 mesos d’edat, el panorama no és molt encoratjador. Quan les eugues deixen de ser productives també van a l’escorxador a l’igual que molts cavalls de competició quan baixa el seu rendiment, o els cavalls d’oci quan l’amo se’n cansa i no el pot vendre o quan ve una crisi i no el pot mantenir. 

Els cavalls són venuts i subhastats sense cap classe de compassió, com si fossin objectes inanimats mancats d’emocions. Els cavalls són exhibits en fires de tota mena, sense tenir en compte que és un animal fòbic que s’estressa amb els canvis i pateix.

La relació entre els cavalls i els humans, salvant algunes excepcions, és una relació pervertida mancada de valors o principis que no siguin altres que el rendiment econòmic o l’estatus que confereixen als seus propietaris.

Segons estadístiques del DARP l’any passat es van sacrificar a Catalunya 3.507 cavalls, aquests any ja hem superat aquesta xifra. Pels cavalls som uns bàrbars sense escrúpols. Em sumo a les paraules de Pierre Enoff: “Admirar cavalls tancats dins un box aïllats i ferrats no és una prova d’amor. Estimeu-los de veritat: lliberteu-los”.

*Nota: Agraeixo la publicació d'aquest article al diari digital La Directa, gràcies a Les Gallinetes Dissidents.






Entrades populars d'aquest blog

Equànims des del 2012 i a partir del 2025

Aquí em veieu amb el Nimus, un dels primers habitants d'Equànima, però a la web www.equanima.cat sortim els equànims . Els equànims som els cavalls i les eugues d'Equànima i jo. Ja fa més d'una dècada que vaig crear Equànima. Vaig triar aquest nom perquè es composa d'"equus" (cavall) i "ànima" (principi vital dels éssers vivents), i sobretot perquè té un paral·lelisme amb el mot equànime, que significa que és sempre serè i just en tots els casos i envers tothom. I això, que és ben difícil d'aconseguir, és un objectiu vital important per a mi que soc una persona que valoro la llibertat, l'honestedat i la justícia com a eixos de la meva existència i del meu continuat aprenentatge per aquesta realitat. Segurament, per això, quan era jove vaig escollir la carrera de dret i exerceixo encara puntualment com a advocada, però el meu afany de llibertat sempre m'ha fet connectar amb la natura i, per aquest motiu, gaudeixo viure en un entorn natura...

Una dona

Avui que és el dia internacional de la dona vull donar les gràcies a totes les persones que m'han ajudat a tirar endavant aquests darrers mesos. Em sento plenament recuperada i allò que el primers dies em semblava una fita inassolible, superar un mal tràngol com aquest, ara està fet. Estic bé i en pau amb mi mateixa, veient com cada dia assumeixo tota la feina i com he posat distància i límits a la deshonestedat. Deien els romans que cap virtut té valor sense lleialtat i així ho crec.   Sóc una dona treballadora. Com a dona sóc conscient del privilegi d'haver nascut en aquesta part de món amb uns pares que m'han educat per respectar a tothom i per fer-me respectar. Però com a dona, al llarg de la vida, he viscut infinitat de situacions masclistes, algunes molt crues i algunes edulcorades, amagades sota el que suposadament és una broma o fins i tot un fals proteccionisme. Com a dona m'he revoltat, m'he defensat i he patit i he tingut la sort de fer-me més forta, sabe...

La dansa de la primavera convida a renèixer

Una bona manera de començar aquesta estació es llevar-se davant d'un paisatge verd (si és possible) escoltant la cançó " La dansa de la primavera ", una obra popular hebrea que Maria del Mar Bonet va adaptar fent una peça magistral d'aires trobadorescs. Les paraules sentides i ben trenades em captiven i m'acompanyen, són una font de plaer, d'aprenentatge, d'alegria i de consol. Com també ho és la música. Hi ha poemes per a cada estat de l'ànima com hi ha melodies. Les estacions marquen el compàs d'uns cicles eterns que experimenta tot l'univers i tot el que en forma part: néixer-viure-morir per néixer-viure-morir i així fins a l'infinit.  La primavera és naixement. Deixem-nos acompanyar per la seva força, pels seus canvis sobtats i per la seva bellesa i amarem-nos d'aquesta energia per començar, per continuar, per crear . Només ens cal sintonitzar amb aquesta freqüència del temps dita "primera verdor" on la vida es manifesta a...